CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

07 Januari 2011

Puding roti sos kastard..

Image3156

Assalamualaikum semua berjumpa lagi  dihari Jumaat yg dingin di  Segamat mungkin jgk di tempat anda..erm dari malam  tadi sampailah sekarang cuaca sejukk jer..hari ni masak pun yg biasa2 jer dah tinggal  ngn anak2 jadi  kena ikut selera kanak2 rianglah..tetiba kan nak makan puding roti apa lagi mak et pun memudinglah roti ala2 gardenia  yg dibuat semalam..sedap..mabeles..

Resepi ni mak et ambik dari maya zakry@myresipi.com terima atas resepi yg mudah dan sedap ni..roti ala2 gardenia ni pulak mak et ambik dari Kak Dayang Jack ,terima kasih kak DJ..uli guna tangan jer memang berbaloi2 hasilnya.mak et C&P resepinya ,terima kasih daun keladi.

 

Image3139

 

Image3097

 

 

 

 

 

 

  Hehee sungguh kelakor rupamu!

Image3130

 

 

 

 

 

 

 

Amacam ok tak?

Puding roti bersos kastard

Bahan-bahan ( Mak et buat separuh dari adunan ni)

  • Bahan A
  • 500 ml susu segar/fresh milk
  • 8 keping roti (gardenia/high 5)
  • kismis dalam 1 kotak kecik(mak et tambah)
  •   Bahan B
  • 4 s/b gula halus
  • 2 s/b butter - cairkan sebentar atas api
  • 2 biji telur ayam
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 s/b tepung jagung
  • 1 s/b serbuk kayu manis/cinnamon powder *(optional)
  • 1 s/b buah pala ( x letak sebb x ada)

    Bahan C-kuah

  • 1 tin susu cair
  • 2 s/b tepungkastad
  • 2 s/b gula
Cara-cara
  1. Hancurkan /koyakkan roti, dan rendam dalam susu 1/2 jam (mak et sapu majerin kat roti pastu tabur sedikit gula dan  susun dalam loyang baru rendam ngan susu)
  2. Kacau dan gaul rata bahan B. Tuangkan ke dalam loyang bersama dgn bahan A yg telah direndam.
  3. Bakar dalam suhu 180'C selama 30 minit/masak. Biarkan sebentar sebelum disejukkan dlm fridge.
  4. Gaulkan bahan sos kastad dan masakkan diatas api yg sederhana sebentar.
  5. Tuangkan sos diatas puding semasa menghidang ..

0 ulasan: