CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages


22 Januari 2011

Bun lagi erm bun coklat pulak..

 

Image3339

Assalamualaikum semua..berjumpa lagi di hari Sabtu yg panas terik di Segamat..erm hari ni kakak Balqis sekolah ganti rasanya sama ngn negeri2 lain,sekolah ganti untuk cuti raya Cina yg bakal menjelma.semenjak mak et terjumpa ngn rumah kak Rosmarlina ,minat membun semakin menjadi2 hehehe..buat bun coklat ni 2 hari lepas ..dah abis pun buat pun separuh adunan almaklumlah askar x ramai..tu pun bila dah bulat2kan dohnya  sebelum dibakar jadi 16 biji yg sedang2..terima kasih yer pemilik jintanmanis.com aka Puan Rosmarlina..mak et C&P resepinya.

 

SumberIn lovePuan Rosmarlina@jintanmanis.com

Bahan-bahanya

200 gram tepung roti
50 gram tepung gandum
1 1/2 sudu kecil yis
2 sudu besar marjerin/mentega
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula
1 biji telur (3/4 biji dimasukkan dalam adunan, bakinya akan digunakan untuk gliss pada permukaan bun nanti
120ml susu segar atau air suam
1 sudu kecil bread softner/bread improver
2 sudu besar serbuk koko
*untuk inti*
sedikit krim coklat

 

Image3348

 

Cara-cara
1.Campurkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Uli doh biar betul-betul lembut, uli lebih kurang 8 hingga 10 minit. Jika menggunakan Breadmaker tekan menu Dough dan ON sahaja, tunggu sehingga selesai dan boleh terus dibentuk.

2.Langkah seterusnya jika uli tangan, kemudian masukkan dalam plastik bersih dan ramas-ramas doh selama 5-10 minit, keluarkan dan uli lagi di dalam mangkuk adunan. Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda.

3.Selepas itu, tumbuk-tumbukkan doh, keluarkan angin dan uli semula doh, kemudian bahagikan pada 12 bahagian kecil dan isikan doh dengan 1 sudu kecil krim coklat dan tutup doh, susun atas dulang pembakar dan biarkan naik dua kali ganda.

4.Sebelum dibakar gilss permukaan doh dengan baki telur yang dicampur dengan 1/2 sudu kecil susu dan beberapa titik madu, dan bakar pada suhu 180 darjah selama 20-25 minit atau sehingga permukaan bun perang. Sejukkan atas redai dan sedia untuk dihidangkan.

Nota: Kalau nak buat bun coklat kosong pun boleh juga,  tapi kena lebihkan kuantiti gula tu, letak lah dalam 3 sudu besar gula, kalau ade krim sapuan roti jenama nuttella pun sedap dibuat inti, ros guna krim coklat jenama van hauten

0 ulasan: