CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Pages


13 Januari 2011

Fruity Braided Bread

Image3244

Selamat berhari Khamis semua..dah makan tghari? mak et belum lagi baru balik ambik anak2 balik Sekolah..semalam petang teringin nak mencuba membuat roti ni,alhamdulilah menjadi,suka sangat..lagi2 anak2 makan.resepi ni pernah nampak kat rumah kak ummi Kuantan pastu x lama sifu ah Mat Gebu pulak yg buat..apa lagi mak et pun mencuba ,puas hatilah walaupun rupanya x secantik sifunya roti,apapun syukur..

Image3258

Terima kasih kedua2 sifu atas resepi yg mudah dan sedap ni..mak et C&P resepinya yer..jom layan!

BAHAN-BAHANNYA :-)
350 gram tepung roti
40 gram gula halus
1/4 camca teh garam halus
7 gram instant yeast
1/2 camca teh bread improver 
1/2 camca teh berad softerner
170 ml susu segar
1 biji telur + 1 camca teh esen vanilla, kacau rata
45 gram mentega
150 gram buah2an campuran (mak et guna 100g je)
1 biji telur*
1 camca besar susu*
1/2 camca teh esen vanilla*(*disatukan dan kacau rata, untuk sapu atas roti)
Badam keping, untuk hiasan
Gula pasir, untuk hiasan.


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. UNTUK DOH :- Satukan tepung roti, gula halus, garam halus, bread softener, bread improver dan instant yeast. Gaul rata. Bancuhan telur disatukan dengan susu, kacau rata dan tuang dalam tepung tadi. Gaul rata hingga menjadi doh.Tambah mentega dan terus menguli hingga menjadi doh yang lembut dan kenyal. Jika terlalu lembut, tabur sedikit tepung. Kemudian masukkan buah2an campuran dan gaul hingga rata. Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan bungkus dengan plastik, biar naik sekali ganda, kurang lebih 1 jam. KEADAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk doh, tekan on dan biar hingga siap..
  2. UNTUK ROTI :- Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, tabur sedikit tepung. Bahagikan doh kepada 3 bahagian sama besar. Gelek setiap bahagian sepanjang 30 cm. Kemudian buat tocang dan kemaskan bahagian pangkal dan hujungnya. Alih dalam dulang yang telah dilenser dengan mentega. Biar naik sekali lagi selama 45 minit.
  3. Sapu telur rata2 dan tabur gula pasir dan badam keping. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 35 - 40 minit atau hingga perang keemasan. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan..

**lepas masak mak et sapu majerin atas roti**

2 ulasan:

Mat Gebu

Waaa..dah cun lahhh tuuu..ish ni yg mcm nak buat lagi nihh....

Siti Indrawati

Salam Sifu.ye kea lulus? heheehe toce3x..memang berbaloi-baloi bila buat anak2 dan en suami makan..