CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

25 Januari 2011

Buah Melaka

Image3360

Salam Selasa semua..erm hari ni bumi Segamat hujan..beberapa hari x entri sebab tiada apa yg hendak di ceritakan,rutin menghantar dan mengambil anak berjalan seperti biasa..x sabar nak tunggu cuti raya Cina,dah rindu kat bonda dan adik beradik di Jb.harap perjalanan pulang nanti tiada masalah memandangkan di Labis sedang sibuk nak pilihanraya..selamat mengundi  untuk warga Tenang..semoga tenang semasa mengundi..

Sebenarnya teringin nak nak makan buah melaka@onde2 ni setelah jenjalan kat rumah zura,pastu g lah rumah Sifu Ah Mat Gebu  selongkar dapur dia cari resepi ..dan yess dapat..dulu masa anak dara bulan posa mak selalu buat untuk pulangkan pinggan @piring bg kat jiran2,mak et menolong jugak tp ingat bahan2nya..terima kasih pada sifuku  Mat Gebu atas resepi yg amat berguna ini..mak et C& P yer.,toce2!

Bahan-Bahannya :-)
500 g tepung pulut
1 1/2 cawan air (kurang lebih)
1 camca teh pandan paste
Gula Melaka dipotong kiub, secukupnya
Kelapa kulit basah, diparut putih
Sedikit garam
Cara membuatnya :-)

  1. Masukkan tepung pulut dalam satu bekas, tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yg tidak melekat di mangkuk adunan. Tambah pes pandan dan uli hingga rata.
  2. Ambil lebih kurang 1/2 camca besar doh. Isi kiub gula melaka, cantumkan dan bulat2 seperti guli. Buat hingga siap. Rebus dalam air mendidih hingga kuih timbul dan biar masak lagi selama 1 minit.
  3. Angkat dan toskan, golekkan dalam kelapa parut yang telah digaul sedikit garam. Buat hingga siap dan boleh dihidangkan...

4 ulasan:

Amicu

Buah Johor, buah Negeri Sembilan, buah Selangor ada tak??
:P

Siti Indrawati

hai amicu..hehehe alamak yg tu x tahulah pulak kena g nuntut dulu ni..buah Tampoi ada..ingt x yg kita beli kat tepi jalan?

Citarasa Rinduan

mak et--
ayu suka sangat buah melaka...tapi takut nak makan...hehehhehe..macam tercekik jer...

Siti Indrawati

Salam AYU..Yea memamng boleh tercekik kalau x hati2 semasa makan..mak et buat kecik2 senang jer nak makan,sekali ngap terus telan hihihi..