CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

17 Jun 2011

CORNFLAKES MERINGUE COOKIES

 

Image5013

Assalamualaikum semua..berjumpa lagi di hari Jumaat,alhamdulilah.Semalam petang mak et mencookies,bila berjalan2 ke dapur  Kak Su Mersing  dan ternampak cookies ni terus tertarik nak membuat,teringat cornflakes ada lagi dalam peti doraemon mak et..apa lagi semangat nak membuat tu berkobar2..

Bila dah mula nak membuatnya kan ada 2 dugaan besar yg mak et kena  hadapi,pertama semasa semua bahan2 dah sedia untuk digodek,mak et pun ambik sekeping dua cornflakes nak mengunyahkan,rupa2nya cornflakes tu dah lemau,masa tu semangat mak et terus jadi lemau,nak call Sifu Ah Mat Gebu nak mintak petua x ada dalam simpanan pulak no phone dia,pk punya pk terus dpat idea bila tengok oven yg tengah menyala lampunya, terus mak et berkata didalam hati “apa kata aku bakar sekejap cornflakes ni,kalau berjaya boleh lah teruskan usaha murni ni,kalau x makan jelah cornflakes sambil pejam mata huhuhu..setelah setengah jam membakar cornflakes ni dengan suhu 100’c,alhamdulilah cornflakes ni jadi rangup kembali,yahuuuu!

Dugaan keduanya ialah semasa nak menunggu putih telur ni kental amatlah lama,memandangkan stand mixer masih lagi dalam pertimbangan en suami,maka hand mixerlah yg menjadi mangsa keadaan,lama jgk nak tunggu dia kental@bertanduk maksudnya bila kita terbalikkan  mangkuk yg berisi putih telur,,adunan putih telur tu x jatuh,lebih kurang 45-50minit jgk,10minit pukul,rehatkan dalam 5minit mixer tu,mana boleh pukul terus menerus,x pasal2  lepas ni x ada episod membakar,mencookies n yg seangkatan dengannya lagi lepas tu..itulah pengalaman namanya..bila dah siap anak2 makan pun rasa gembira ditambah lagi bila anak2 cakap sedaplah kuih raya mama buat..syukur..Harap en suami tahu kenapa mak et berimpiankan Stand Mixer hehehehe..Winking smile

 

Image5026

dapat sebalang ni setelah ditolak makan oleh anak2 n mamanya, x tahulah berapa hari boleh bertahan hayat cookie ni..

Terima kasih kepada Kak Su Mersing dan penyumbang asal resepi ni,izinkan mak et C&P resepinya yer..sesape nak cubalah pasti puas hati sebab sedap.jom layan resepi dibawah:

Bahan2:

  • 220gm Cornflakes (mak et tambah kepada 256gram)
  • 125gm Choc Chips n (mak et tambah 50gram kacang macadamia dikisar sedikit)
  • 150gm Gula Halus (kalau tak mau manis kurangkan kpd 130gm)
  • 3 Biji Putih Telur
  • 1-2 Sth Vanilla Esen
  • 60gm Almond Sliced

Cara-cara:

  1. Pukul putih telur hingga kembang (soft peaks formed)
  2. Masukkan gula sikit2 hingga habis.
  3. Pukul lagi hingga pekat dan kental - Bila terbalikkan mangkuk, putih telur tak jatuh.Lalu masukkan esen vanilla.
  4. Kemudian masukkan cornflakes, choc chips & almond sliced. Gaul kaup balik hingga rata.
  5. Masukkan ke dalam papercup. Bakar pada suhu 140-150'C selama 30-35 minit. (Ataupun hingga kekuning2an)

46 ulasan:

Tanpa Nama

xanax online taking 4 xanax bars - xanax s 90 3

Tanpa Nama

buy tramadol online 100mg tramadol every 4 hours - tramadol online usa

Tanpa Nama

xanax for anxiety xanax drug forms - buy alprazolam online no prescription

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol 50 mg para que es - buy tramadol online no prescription needed

Tanpa Nama

xanax online xanax xr 1mg side effects - order xanax online europe

Tanpa Nama

xanax online generic xanax capsule - effects of xanax and alcohol

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol ingredients 50 mg - tramadol withdrawal is hell

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol dosage liquid - tramadol dosage australia

Tanpa Nama

order carisoprodol does carisoprodol 350 mg contain aspirin - order carisoprodol online no prescription

Tanpa Nama

buying xanax online no prescription do you withdrawal xanax - different types generic xanax pills

Tanpa Nama

buy carisoprodol carisoprodol buy no prescription - carisoprodol 350 mg buy online

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol ultram same drug - buy tramadol online legit

Tanpa Nama

xanax pills buy xanax online legally cheap - xanax withdrawal gaba

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol for sale no prescription usa - tramadol addiction risk

Tanpa Nama

xanax order no prescription xanax and alcohol overdose - effexor xanax drug interactions

Tanpa Nama

xanax online buy xanax no prescription mexico - xanax 90

Tanpa Nama

cialis online buy cialis soft tabs online - cialis price

Tanpa Nama

buy cialis online cialis price us - buy cialis online new zealand

Tanpa Nama

xanax online xanax xr buy online - cheap xanax + mastercard

Tanpa Nama

xanax online xanax side effects in cats - price of 2mg xanax

Tanpa Nama

cialis online cialis 5 mg daily - buy cialis online u.s. pharmacy

Tanpa Nama

buy cialis super active buy cialis online us no prescription - buy cialis online overnight shipping

Tanpa Nama

xanax online what does xanax 2 mg look like - xanax dosage dogs

Tanpa Nama

cialis online cialis что это - cialis online from usa

Tanpa Nama

buy xanax bars online xanax withdrawal long - xanax generic 031

Tanpa Nama

cialis online cialis online review online pharmacy - cheap real cialis

Tanpa Nama

http://buytramadolonlinecool.com/#30694 tramadol overdose narcan - can i get high off tramadol

Tanpa Nama

http://landvoicelearning.com/#21906 mexican tramadol 100mg - tramadol withdrawal muscle spasms

Tanpa Nama

http://landvoicelearning.com/#30896 can you really buy tramadol online - buy tramadol online cod no prescription

Tanpa Nama

buy tramadol online buy tramadol next day delivery - tramadol hcl 650

Tanpa Nama

learn how to buy tramdadol online tramadol no prescription - tramadol withdrawal breathing

Tanpa Nama

buy tramadol tramadol addiction does - buy tramadol online mastercard

Tanpa Nama

buy tramadol tramadol 50 mg overdose - buy tramadol online florida

Tanpa Nama

learn how to buy tramdadol tramadol 750 - is it legal to get tramadol online

Tanpa Nama

learn how to buy tramdadol buy tramadol 50mg net - tramadol hcl mg

Tanpa Nama

ways to buy ativan online withdrawal of ativan - ativan yahoo

Tanpa Nama

http://reidmoody.com/#45570 quitting ativan cold turkey - ativan less addictive than xanax

Tanpa Nama

buy ativan online ativan and weed - ativan vs xanax buzz

Tanpa Nama

alprazolam mg can i buy xanax online legally - pictures of xanax generic pills

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol 50mg 627 - legal buy tramadol online usa

Tanpa Nama

buy xanax online buy xanax cod - buy xanax canada online

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol hcl is used for - ultram tramadol withdrawal

Tanpa Nama

buy tramadol online tramadol hcl 100 mg tablets - tramadol 300 er

Tanpa Nama

http://ranchodelastortugas.com/#93851 generic vs non generic xanax - xanax dosage amounts

Tanpa Nama

http://staam.org/#90873 buy tramadol cheap online no prescription - tramadol withdrawal remedies

Tanpa Nama

buy xanax online xanax 2 mg for sleep - xanax 2mg cod